Tijdschrift Talent op de mat

Geplaatst op: maandag 11 september 2017
Nummer 5 van Tijdschrift Talent verschijnt deze week. Kijk hier voor de onderwerpen.
Talt201705_omslag_news_detail

INHOUD

Zijn hoogbegaafde kinderen (on)gelukkiger dan andere kinderen?
Intelligentie kan je succesvol maken, maar ook je geluk in de weg staan. Hoogleraar Raj Raghunathan schreef er een boek over: If you’re so smart, why aren’t you happy? De Stelling gaat deze keer over geluk. Raghunathan wijst erop dat het nastreven van ‘de beste willen zijn’ juist ongelukkiger maakt omdat je je dan met anderen gaat vergelijken. Hoe denken experts en begeleiders hier over?

Renata Hamsikova’s strijd voor de rechten van hoogbegaafde kinderen
Productief, betrokken, eigenzinnig en ondernemend. Deze woorden typeren Renata Hamsikova. ‘Verrijken en compacten is mooi’,  zo vindt ze ‘maar daarnaast is versnellen meestal beter. We moeten gewoon de ontwikkeling van een hoogbegaafd kind volgen. Meer niet. Daar hebben ze recht op. Dat staat in de Nederlandse wet.’ Een vrouw met een missie.

Hoe gaat Leiden met talentvolle kinderen om?
Twee jaar geleden startte de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling (LATO). Meer dan 20 samenwerkingspartners uit alle lagen van het onderwijs ondersteunen (hoog)begaafde kinderen en jongvolwassenen in het ontplooien van hun talenten. ‘Het is nog heikel om te doen voor slimme kinderen’, vertelt projectcoördinator Lineke van Tricht.

In HB Portret: Tamara Duijvestijn
Sinds 8 jaar weet Tamara Duijvestijn dat ze hoogbegaafd is. ‘Die score veranderde het nodige voor me. Ik heb toen besloten om meer uit mijn mogelijkheden te gaan halen.’ Op de basisschool en de middelbare school viel ze niet zo op. Ze switchte enkele malen van studie. Nu werkt ze als office manager. Dat werk bevalt haar prima. ‘Ik heb mijn minpunten weten te accepteren.’

Chaotisch en boeiend gaat prima samen
De Topklas van de Van Dijckschool in Bilthoven krijgt biologieles van een hooggepensioneerd gepromoveerd bioloog. Een win-win-win situatie voor juf Lies zelf, juf Susanne en de kinderen. Het begon als gastles toen een meisje uit de Topklas tijdens een heide-uitje opmerkte dat haar buurvrouw Lies vast antwoord zou hebben op alle vragen die de natuur opriep. Hoe ziet zo’n les eruit?

Een nieuwe kans
Kinderen die zo ernstige problemen op school ondervinden dat zij uiteindelijk thuis komen te zitten, hebben rust, begrip en erkenning nodig. Pas als zij hersteld zijn, kan er een nieuw perspectief ontstaan. Annette Daams richtte Welzien op om kinderen daarin te begeleiden en de partijen samen te brengen. ‘Ik geloof in samenwerking, voor het gezamenlijke doel: dat het goed gaat met het kind!’


EN NOG VEEL MEER. 

 

« Terug naar het nieuwsoverzicht